Lastovo u srcu

Jurjev vrh

Na vrh se penje kroz gustu borovu šumu koja se nalazi iza uvale Jurjeva luka. S vrha se pruža lijepi pogled na Pasadur, Uble i obližnje otočiće. Na vrhu se nalaze napušteni JNA vojni objekti. Na vratima jednog postoji oznaka da je miniran tako da nisam ulazila, ali se vide u unutrašnjosti hrđavi vojni kreveti.

Napušteni vojni objekti JNA vojarna „Maršal Tito“ 

Došla sam u rano jutro u krug bivše JNA vojarne koja se nalazi na atraktivnoj lokaciji iznad trajektne luke Ubli. Zgrade vojarne su u devastiranom stanju, objekti su godinama napušteni i zarasli u korov dok se neke zgrade ruše i polako stapaju s prirodom. Napušteni vojni objekti nisu doživjeli svoju prenamjenu na otoku koji nema dovoljno smještajnih kapaciteta. Scene kao u Hitchcock filmovima. Sablasne napuštene zgrade, kreštanje vrana koje su prelijetale iznad mene i nadvikivanje nekog čovjeka s vranama koje je dopirao iz daljine.

Ostali su samo zanimljivi tekstovi koji govore o nekim prošlim idealima.

„Bez tebe pred nama. S tobom u nama“.

„Jedan je čovjek postao legenda. Jedna je legenda postala narod. Jedan je narod postao ljubav. Jedna je ljubav postala sloboda“.

Svi ovi razrušeni JNA vojni objekti koji se nalaze na Lastovu, ali i drugim lokacijama (Goli otok, Vis, vojno odmaralište Kupari…) samo su ogledalo stanja u državi ako uopće mogu ovo leglo kriminalaca da nazovem državom. Sve što se nije moglo pokrasti nepopravljivo je devastirano i oštećeno. Slika srušene ploče s naslovom sve govori. U zemlji koju zovu državom, zemlji deklariranih katolika nema više društvenih ideala. Samo krupni i sitni interesi. Neki koriste naziv kapital, ali u većini slučajeva iz prakse samo lova, grabež, ilegalni lopovluk i kriminal koji brzo postaje legalni.

Sito plaža

Ovdje se nalazilo sklonište JNA ratne mornarice za ratne brodove i podmornice gdje je vršena obuka za mornaričare. Do plaže Sito i Kremena dolazi se iz Jurjeve luke i prolazi se pokraj nebrojenih napuštenih JNA vojnih objekata. Sito je lijepa mala plaža smještena na kamenu ispod krošnji borova s koje se dobro vidi sklonište za ratne brodove.

Plaža Kremena

Ovdje se također nalazilo sklonište JNA ratne mornarice za ratne brodove i podmornice. Danas umjesto mornarice u sklonište ulaze gumeni čamci i radoznali turisti. Velika lijepa plaža koja se nalazi odmah do skloništa s čistim tirkiznim morem idealna je za kupanje. Teren prilikom ulaska u more naglo pada jer su se vršila iskopavanja za potrebe vojske.

Plaža Pojice

Do nje se također dolazi iz Jurjeve luke. Plaža za dvoje na kamenu i malo adrenalinski ulaz u more. Ostali pristupi moru vode preko oštrih kamenih litica pa me nisu oduševili, a naročito ne plastika koje je bilo posvuda po kamenju. Mogli bi održati izložbu gumenih šlapa i sandala koje su pobacane u uvalu.

Vrh Sozanj

Nalazi se na cesti između trajektne luke Ubli i Lastova, iznad tirkizne uvale Korita. S vrha se lijepo vide otoci Lastovnjaci i odlagalište smeća koje se nalazi u blizini, a smrad koji se širi jednostavno tjera da se ova lokacija što prije napusti.

Uvala Ropova jama

Nalazi se u blizini Skrivene luke, zavučena je ispod stijene i kao takva interesantna nudistima. U blizini uvale nalaze se kamene stijene na kojima se isto može sunčati, a more je čisto i tirkizne boje.

Uvala Uska

Nalazi se nedaleko Skrivene uvale i do nje se može doći makadamskom cesticom. Nema prirodnog hlada, a na plaži se nalazi oštro kamenje dok ulaz u more slijedi kroz plićak. Nije mi bila interesantna za kupanje. Većinu vremena sam provela kupajući se u Skrivenoj luci na lijepoj plaži na kojoj ima borovog hlada, ulaz u more bez previše ježeva i nema ljudi. Pogled na svjetionik, a iznad mene se nalazio kiosk TZ Lastovo u kojem su simpatične djevojke prodavale suvenire s obilježjima otoka. Na plažu su u vrijeme ručka dolazili mali gušteri koji bi mi prvo prešli preko noge da znam da su stigli a zatim uživali u voćnim okusima ananasa, breskvi, kruške… koje sam im nasjeckala na manje komadiće koje bi kasnije odnijeli sa sobom. Nisam znala da gušteri toliko vole ananas.

Uvala Barje

Tirkizna uvala bez žala s koje se pruža najljepši pogled na otoke Lastovce i možda po meni jedna od najljepših uvala. Kristalno čisto more prepuno je ježeva što predstavlja izazovan ulazak u more. U mirnoj i tihoj uvali očuvane prirode nalaze se dvije kamene kuće u kojima nije bilo ljudi. Do uvale se dolazi iz Lastova prolazeći kroz plodnu unutrašnjost otoka. Hlada nema, ali se može pronaći u sjeni kamena ili nadstrešnicama obližnjih kuća. U uvali nije bilo ljudi, ali je bilo avijacije tj. osa koje su napadale čak i dok sam plivala u vodi. Nisam uspjela dokučiti što ih tamo privlači s obzirom na to da nema voćnih ni cvjetnih plodova. Ose su glavni razlog što sam ovu rajsku uvalu samo jednom posjetila.

Organizirani izlet brodom Surviver 

Krenuli smo brodom u rano jutro u obilazak Lastova, otoka Lastovaca i vratili se predvečer. Naši domaćini na brodu gazdarica iz Mostara i gazda s otoka častili su nas domaćom rakijom od smokve, masline, vinom, ribama na gradele koje je ulovio gazda Lokarda, Škarpina, Barakuda. Posebno zanimljiva bila nam je rakija od maslina koju smo prvi put degustirali.

Pješčana plaža Saplun nalazi se na otočiću Mladine koji pripada Donjim škojima lastovskog arhipelaga. To je jedina pješčana plaža Lastova, a pijesak se nalazi samo u moru. Skočila sam s broda i okupala se, ali me nije nešto previše oduševilo jer je plićak i umotala sam se u neke trave koje rastu u moru. Na povratku sa Sapluna gdje smo bili usidreni i imali pauzu za ručak i kupanje uslijedila je pjesma na brodu. S morske strane lijepo se vidi svjetionik Struga, strme kamene litice ispod njega, JNA vojni bunkeri i topovi.

Vojni objekti i bunkeri razrušeni i u napuštenom stanju

Bio je kišan dan kada sam krenula u obilazak napuštenih bunkera i vojnih objekata koji se nalaze nešto dalje od JNA vojarne. U tunelima ukopanim u stijeni nalazi se improvizirano odlagalište sijena za krave koje pasu u krugu. Srela sam samo jednu koja me dočekala na samom ulazu i začuđeno promatrala. Vojni objekti su u derutnom stanju i jedino je u krugu zgradi ostala lijepa zrela smokva.

Kada sam došla do vojnih bunkera već sam potpuno pokisla i sklonila sam se u bunker jer je počelo grmjeti i sijevati. Poseban osjećaj bio je sjediti na zahrđalom tenku okružen napuštenim jaknama, hrđavim limenkama piva i vojnih konzervi djelomično ukopanih u zemlju dok u daljini puca pogled na pučinu, sivo nebo i more koje se spaja negdje u daljini. Pljusak, grmljavina i sijevanje u daljini davali su svoju dozu adrenalina.

Misli su se rojile i čudan osjećaj kao da mi je prizor već poznat, kao neki Deja vu. Otresla sam misli i jaknu od prašine, izašla iz bunkera i nastavila po pljusku koji se postepeno smirivao do auta prije nego neki grom opali u hrđave cijevi napuštenih tenkova i zasvijetlim na zadnjem naseljenom otoku.

Zalazak sunca vidikovac Hum

Ponovila sam scenarij s otoka Cresa i otišla u šetnju po Humu a da prethodno nisam ugasila svjetla u autu. Kada sam se vratila akumulator se ispraznio i nisam mogla upaliti auto. Bilo je već kasno navečer, a imala sam kartu za noćni trajekt. S obzirom na to da na otoku nema HAK služba zvala sam policiju ako nekako mogu pomoći da ne zakasnim na trajekt. Nakon nekoliko minuta došla su dva policajca s kablovima, sredili akumulator i otpratili me do trajekta da budu sigurni da je sve u redu. Zezali su se da ostanem još jedan dan, a oni će mi napisati ispričnicu za šeficu. Ovdje je stacionirana HV vojska, ali procijenila sam da je bolje da zovem policiju nego da idem do vojske pokraj table na kojoj je ispisana zabrana pristupa tom dijelu otoka.

Plodna unutrašnjost otoka

U srcu otoka nalaze se vinogradi, maslinici, smokve, kruške. Uživala sam u slatkom bijelom i crnom grožđu i starinskoj sorti kruške.

Od drndanja po makadamskim cesticama koje prolaze kroz plodnu unutrašnjost otoka popustio je pritisak u gumama, a mjerač na benzinskoj pumpi u Ublima nije radio. Nekoliko metara dalje od pumpe nalaze se vatrogasci koji su provjerili pritisak u gumama i napumpali ih. Na otoku se ne drže striktnog opisa posla i funkcije nego uskaču u pomoć i rješavaju problem.

Priča o Lastovu kao i njegova ljepota nema svoj kraj.

 

 

Komentiraj